maanantai 20. helmikuuta 2017

To the outback and back

Heippa! Ja terveiset Melbournesta! Nähtävästi olin oikeessa miettiessäni et kirjottelen seuraavaks täältä. Tällä hetkellä sää on niin perus Melbournea, kun mitä kaikilta oon kuullutkin: sataa kaatamalla 10 minuutin välein ja sit taas välistä porottaa aurinko. Parempi nyt tää loppuilta istuu hostellissa turvassa (koska enhän myöskään omista sateenvarjoa, enkä oo aikeissa ostaakaan). Joka tapauksessa, Melbourne vaikuttaa ihanalta kaupungilta! Tää on paikka missä pilvenpiirtäjät ja vanhat kirkot ja vihreet puistot kohtaa toisensa. Ja kaikki on jopa mahdollista nähdä samaan aikaan! Täällä on myös loputonta rantaviivaa ja maailman korkein asuinrakennus. JA kuinka usein sitä sattuu oleilemaan kaupungissa, jossa formula 1 kisat ajetaan keskellä kaupunkia?! Ollaan täällä seurattu radan pystytystä :)

Ihana Melbourne!

Mutta nyt itse asiaan. Syynä tähän kirjoitustaukoon oli parit road tripit, joista ensimmäisestä aion kertoa nyt. Otettiin Wicked campersistä auto (tai Janin sanoin pizzataksi), ja suunnattiin Adelaidesta hieman etelämpään ekaksi yöksi. Tarkoitus oli vierailla monen kehumassa Deep Creekin kansallispuistossa, mutta visiitti jäi harmillisen lyhyeksi, koska saavuttiin paikalle ihan liian myöhään. Autolla ei päässyt rannikolle, vaan olis pitänyt tehdä eri pituisia vaelluksia päästäkseen näkemään ne parhaat paikat. Ei uskallettu lähteä kävelemään, koska kello oli paljon ja meillä oli vielä matkaa majapaikkaan, eikä Ausseissa oo kovin suotavaa ajaa enää pimeellä, kun kengurut ja muut eläimet on vilkkaimmillaan ja hyppii teille... Saatiin kokea tää kantapään kautta myöhemmin.

Tässä meidän reitti pelkistettynä. Matkalla oli kyllä stoppeja aika paljon enemmänkin, mutta tästä saa vähän ideaa reitin pituudesta. Adelaidesta lähdettiin ja sinne palattiin. C -kirjain on Flinders Ranges National park.

Aamulla suunnattiin Deep Creekistä pikkukylien kautta Flinders Ranges National parkiin ja siellä tarkemmin sanottuna Wilpena Poundiin. Aivan uskomaton paikka! Todella kaunista luontoa, papukaijoja kaikissa eri väreissä ja mahtavia vuoria, joille voi tehdä vaelluksia. Me oltais haluttu tehdä kaikista pisin vaellus kaikista korkeimpaan kohtaan, eli koko päivän retki St Mary's Peakiin, mutta se oli tietysti suljettu :( Se on vissiin aina suljettu off seasonilla, kun on liian kuuma, ja nyt kaiken lisäksi sateet oli pilanneet kaikki St Mary's Peakin kävelyreitit. Ja siis kuka muka tietää että KESÄ on off seasonia maassa, jossa se on kai yleensä seasonia..? No, ei mahda mitään. Oli kuitenkin käymisen arvonen paikka! Yövyttiin täällä kaks yötä, tehtiin lyhyempiä vaelluksia ja nähtiin mm. ensimmäiset isot hämähäkit, jättikokosia heinäsirkkoja ja ''fat sausage lizard'', joksi Jani nimesi yhden semi harvinaisen liskon :D

Jani vaati, että fat sausage lizardista laitetaan kuva blogiin. No, tässä hän nyt on!

Yhtenä iltana Wilpena Poundissa päätettiin lähteä katsomaan infotyypin suosittelemaa auringonlaskua pienelle kukkulalle, johon piti jokunen kilometri ajaa autolla. Auringonlasku oli kyllä varmaan surkein koskaan näkemäni, koska oli niin pilvistä, mutta muuten oli tosi hauskaa ja mahtavat maisemat. Kuitenkin illan päätteeksi tehtiin se kaikista pahin virhe, minkä Australiassa autolla liikkuva voi tehdä: jäätiin ihmettelemään kukkulalle liian pitkäksi aikaa ja lähdettiin ajamaan takaisin camp spotille pimeässä. Tottakai sitten kävi se, mitä niin yritettiin siihen asti välttää: ajettiin kengurukolari. Kengurut on tosi vilkkaita iltaisin ja öisin, ja niitä on PALJON. Tää oli etenkin mulle aivan liian järkyttävää, ja kaksi päivää itkin tän kuolleen pienen kengurun takia. Kovasti sitä vaan manaa itselleen, että oltaispa lähdetty aiemmin takaisin... Mun matkakumppanit oli helpottuneita, ettei meille käynyt kuinkaan, mut mun oli todella vaikea iloita siitä pitkään aikaan.

Seuraavaks hieman fiiliksiä kukkulalta ennen kauhunhetkiä:

Meidän toinen tärkeä tavoitekohde Wilpena Poundin lisäks oli Coober Pedy, outbackin opaalikaivoskaupunki, joka oli etenkin Janin bucket listillä jo ennen Ausseihin tuloa. Tää kaupunki oli jotain ihan erilaista, kun mitä kumpikaan meistä on ikinä ennen nähnyt. Kaikki varsinainen elämä tapahtuu kuumuuden takia maan alla ja maan päällä näkyy suurinpiirtein ainoastaan aavikkoa. Me yövyttiin täällä yks yö maanalaisessa hostellissa, jossa saatiin viileyden ja pimeyden takia koko Ausseissa oloajan parhaimmat unet! :D Coober Pedyssä käytiin mm. opaalikaivosmuseossa, Mad Maxin kuvauspaikalla aavikolla, ja mikä musta oli parasta: syöttämässä ihania kenguruita!!<3

Coober Pedy ei oo tunnettu kauneudestaan, mut silti käymisen arvonen mesta.
Mad Maxin kuvausmaisemia!
Meijän pikku Nissan Micra joutu näissä maisemissa aika koetukselle xD

Awww!
En kestä! <3

Täällä nukuttiin, uskokaa tai älkää! Huoneen nimi Dungeon oli aika kuvaava.

Coober Pedystä lähtiessä jäi mukavasti aikaa vielä poiketa kattomassa yhtä tän maan monista suolajärvistä. Järven reunat ja ranta oli ihan vitivalkoiset ja siitäkin löytyis kuvamateriaalia, mut ehkä toinen kerta. Mielummin laitan näytille ihanan kesäisen kuvan meidän paluumatkan viininmaistelukierrokselta Clare Valleysta :D

Ihana lopetus reissulle!

Kaiken kaikkiaan tää oli mulle ensimmäinen näin pitkä roadtrip, jossa joutuu pärjäämään ilman perus mukavuuksia. Joka päivä ei ollut suihkua tai edes vessaa ja välillä piti palella teltassa ja syödä ruoka hiekalla istuen. Kompromisseja täytyi tehdä toinen toisensa perään ja sopeutua itselle epämiellyttäviin ratkaisuihin. Silti tunnen olevani nyt taas yhtä kokemusta rikkaampi reissaaja ja ehkä astetta vähemmän hienohelma xD. Tuli myös nähtyä niin kirkkaita tähtitaivaita, mitkä jää kaupungin valojen takia monesti näkemättä! Suosittelen siis :).